Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Έλεγε ο Λάο Τσε*

Για να κυβερνάς το κράτος,
χρειάζεσαι δικαιοσύνη.
Για να κάνεις πόλεμο,
Εξυπνάδα.
Για να επιβληθείς όμως μέσα στην Οικουμένη,
Πρέπει να μην εμποδίζεις
Ότι γίνεται γύρω σου
παρεμβαίνοντας με τον ορθολογισμό σου.

-Και πως το ξέρεις αυτό;
-Να! Βλέπω ότι:
Όσο περισσότερες απαγορεύσεις υπάρχουν στην Οικουμένη,
τόσο εκφυλίζεται ο λαός.
Όσο περισσότερη βία ασκείται πάνω του,
τόσο αναταράζεται η χώρα.
Όσο περισσότεροι
ειδικοί στα οικονομικά υπάρχουν,
τόσο πιο παράξενα πράγματα συμβαίνουν
 
 .
Όσο περισσότεροι
νόμοι και διατάξεις εξαγγέλονται,
τόσο περισσότερους παράνομους βρίσκει κανείς.

Γι αυτό όποιος Γνωρίζει λέει:
Όταν δεν εμποδίζεις
τη δράση σου,
παρεμβαίνοντας με τον ορθολογισμό σου,
ο λαός από μόνος του εξελίσσεται.
Όταν προτιμάς
Την ειρηνική συμπεριφορά,
από μόνος του διορθώνεται.
Όταν δεν εμποδίζεις
Τις βιοποριστικές δραστηριότητές του,
παρεμβαίνοντας με τον ορθολογισμό σου,
από μόνος του έχει άφθονα αγαθά.
Όταν δεν εμποδίζεις
τις επιδιώξεις του,
παρεμβαίνοντας με τον ορθολογισμό σου,
από μόνος του παρουσιάζει
άπειρες δυνατότητες αναμόρφωσης,
όπως το ακατέργαστο ξύλο.



* Ο Λάο Τσε (κινεζικά: 老子, πινγίν: Lǎozǐ, επίσης Lao Tzŭ, Lao Tse ή Laotze) είναι ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα της κινέζικης φιλοσοφίας. Σύμφωνα με την κινέζικη παράδοση, έζησε κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. Πολλοί ιστορικοί τοποθετούν τη ζωή του στον 4ο αιώνα π.Χ. την περίοδο δηλαδή των “εκατό σχολών σκέψης” ενώ άλλοι αμφισβητούν την ιστορική του ύπαρξη. Στον Λάο Τσε αποδίδεται η συγγραφή του Ταοϊστικού έργου Τάο Τε Τσινγκ, κάτι που τον καθιέρωσε ως τον ιδρυτή του Ταοϊσμού.
Λίγα είναι γνωστά για τη ζωή του. Ο Λάο Τσε έγινε ένα σημαίνον πρόσωπο για τον κινέζικο πολιτισμό. Σύμφωνα με το μύθο, η μητέρα του τον εγκυμονούσε για 8 ή 80 χρόνια, και όταν γεννήθηκε είχε λευκά μαλλιά. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Λάο Τσε ήταν γηραιότερος σύγχρονος του Κομφούκιου και εργαζόταν στην αυτοκρατορική βιβλιοθήκη της δυναστείας των Ζου. Εκεί και τον συνάντησε τυχαία ή εκ προθέσεως ο Κομφούκιος. Σύμφωνα με την ίδια ιστορία, τους επόμενους μήνες, οι δύο άντρες συζητούσαν περί τύπων και ευπρέπειας, βασικών στοιχείων του Κομφουκιανισμού. Ο Λάο Τσε ερχόταν σε αντίθεση με αυτά καθώς τα θεωρούσε πρακτικές χωρίς ουσία. Τα διδάγματα των Ταοϊστών αναφέρουν ότι οι συζητήσεις αυτές αποδείχθηκαν πιο εποικοδομητικές για τον Κομφούκιο, παρά το περιεχόμενο της βιβλιοθήκης. (https://el.wikipedia.org/wiki/Λάο_Τσε)



Εκεί που κοιτάς…



Πριν χρόνια έβλεπα τον κόσμο από ψηλά. Πέταγα με τα καινούργια μου φτερά κι ατένιζα περήφανη τον ήλιο.

Έπαιζα με τα σύννεφα και χανόμουν μέσα στα απαλά λευκά τους χρώματα.

Κυνηγούσα το ουράνιο τόξο ψάχνοντας να βρω το τέλος, την αρχή του. Αναζητούσα την πηγή του για να βουτήξω μέσα της και να λουστώ με τα πολύχρωμα νερά της, να αποκτήσω κάτι από την λάμψη του, να μείνω για πάντα εκεί ψηλά να χαίρομαι το ελαφρύ αεράκι να μου χαϊδεύει το πρόσωπο.

Μα όλα τα όνειρα έχουν ένα τέλος.

Το παραμύθι του αμαξά


 - Σύγκριση και δηλητηρίαση 



Ένας «σανγιασίν», —ένας πνευματικός δάσκαλος που περιπλανιόταν μοιράζοντας τη σοφία του, λόγια ανακούφισης και χάδια για την ψυχή—, ταξίδευε από πόλη σε πόλη με μια άμαξα που οδηγούσε ένας αμαξάς. Πάντα η ίδια άμαξα, πάντα ο ίδιος αμαξάς. Κάποια μέρα, στο δρόμο για μια μικροσκοπική πόλη στο εσωτερικό της χώρας, ο δάσκαλος αναστενάζει καταπονημένος, λίγο πιο δυνατά απ’ ό,τι συνήθως. Ο αμαξάς, που έχει μαζί του την οικειότητα που αποκτάς μετά από χρόνια κοινής ζωής, του λέει:

«Τι σου συμβαίνει;»
«Είμαι λίγο κουρασμένος» αποκρίνεται με ειλικρίνεια ο δάσκαλος, καθώς πάνε κάμποσοι μήνες που δεν έχει σταθεί να ξεκουράσει τα κοκαλάκια του.

«Εσύ, κουρασμένος;» του φωνάζει ο αμαξάς «Σα δεν ντρέπεσαι! Είσαι ξεδιάντροπος!